No-Name-konceptet buldrer frem
Det er nu 5 år siden, at au2parts’ koncept ”No-Name” så dagens lys. Siden er det gået stærkt, meget stærkt. Interessen for et koncept, hvor medlemmerne kan være 100% sig selv uden markedsføring under et fælles navn, har været overvældende.
Mere end 120 medlemmer har valgt ”No-Name” konceptet til siden opstarten i 2015. Den store interesse er der en grundlæggende årsag til, hvis man spørger konceptchef hos au2parts, René Lang:
”Vi var de første i branchen til at udbyde et koncept, hvor al ekspertise er samlet og tilbydes i et funktionelt og overskueligt koncept. Interessen for at blive medlem har været konstant stigende, da vi ser flere forhandlere, der enten opsiges eller selv vælger at udtræde som forhandlere at et bilmærke. Det er klart, at det er en stor omvæltning for et forhandler-værksted pludselig at skulle stå alene, når fællesskab og fastlagte retningslinjer, har været en fast bestanddel i mange år. Derfor bliver vi taget godt i mod, når vi præsenterer ”No-Name konceptet, hvor alle forretningens behov tilgodeses, og der ligger en stor erfaring og ekspertise bag”.
Ét af de områder, konceptet er stærkt på, er markedsføring – uanset om det er hjælp til synlighed på online medier eller udarbejdelse af nyt logo eller opsætning af annoncer. Konceptets marketingafdeling består af et team af uddannede fagfolk, der inkluderer egne grafikere og eksperter i strategi og online markedsføring. Teamet arbejder med au2koncepternes værksteder hver dag, så det er med back-up fra en afdeling, der rent faktisk kan se forskel på fx sommerdæk og vinterdæk og med en stor indsigt i branchen generelt. Her er også stor hjælp at hente, når en ny hjemmeside skal opbygges fra starten samt til styring af værkstedets facebookside, så man ikke skal tænke på det i en travl hverdag.
Et andet område konceptet leverer en fuld pakke på, er inden for kundestyringsprogrammer og tilbud om serviceaftaler via au2sab. Begge områder, som man som forhandler er dækket ind på, men når det samarbejde stopper, står værkstedet helt uden programmerne til at løse denne del. Med au2office, der er et webbaseret kundestyringssystem til de frie autoværksteder i Danmark, integreres alle værkstedets centrale funktioner såsom planlægning, ordrebehandling, dækhotel, dokumentation, connected car (au2cloud) økonomisystem (e-conomic regnskabsprogram), webkatalog m.m.
Det kræver ofte en revurdering af virksomhedens videre strategi, når et samarbejde om forhandling opsiges. Med fire kædekonsulenter på landsplan tilknyttet No-Name konceptet, er her god mulighed for at få hjælp til håndtering af processen og sparring med kompetente fagfolk.
René Andersen fra Andersen Automobiler i Vojens er ét af de medlemmer, der har fundet fordel i at blive medlem i No-Name kæden, da samarbejdet omkring bilforhandling stoppede og han stod på helt egne ben: ”Der var pludselig mange beslutninger, der skulle tages på samme tid. Vi stod fra den ene dag til den anden uden den pakke, der omgiver et værksted. Eneste vi havde var rammerne, kompetente medarbejdere og ønsket om at blive uafhængige. Med hjælp fra vores au2parts kundeansvarlig og au2koncept konsulent, Jan Sørensen fra au2parts fik vi effektive og kompetente værktøjer, der gjorde, at vi var hurtigt kørende igen – og vigtigst af alt, vores kunder kommer fortsat og er tilfredse”.
Udover en værktøjskasse fuld af redskaber, som gør hverdagen lettere for et værksted, så CAC certificeres alle No-Name værksteder også. CAC certificeret understøtter, at forudsætningerne for veludført værkstedsarbejde er på plads. Det betyder, at mekanikerne løbende er på efteruddannelse, har adgang til teknisk data og diagnoseudstyr, sørger for miljørigtig bortskaffelse af affald og får udført værktøjskontrol. Hvert år kontrolleres alle værksteder, der er tilknyttet ordningen. En konsulent gennemgår værkstedet med ”en kundes øjne og forventninger”. Derudover bliver værkstedets dokumentation i forbindelse med efteruddannelse, værktøjskontrol samt teknisk data gennemgået. Til sidst kommer konsulenten med forslag til forbedringer på værkstedet. Resultatet vises i et pointsystem fra 1 til 5, hvor 5 er maksimal score. Pointene giver en guld-, sølv- eller bronzestatus. Herefter får værkstedet et diplom, som skal hænge på værkstedet. For at opretholde en høj standard, stikprøvekontrolleres de CAC Certificerede konsulenter løbende af Teknologisk Institut.
Mere end 120 medlemmer har valgt ”No-Name”-konceptet til siden opstarten i 2015. Det skyldes blandt andet vores store ekspertise inden for markedsføring og kundestyringsprogrammer samt tilbud om serviceaftaler via au2sab.