Bilimportører opsiger forhandlere – digitalt redskab kan hjælpe dem videre
Mange bilforhandlere opsiges af importørerne, og i løbet af tre år vil der i Danmark være cirka 20 procent færre nyvognsforhandlinger, vurderer ekspert. Det stiller nye krav til forhandlere landet over.
En konsolideringsbølge skyller i øjeblikket ind over bilbranchen, hvor flere af de store bilimportører og -mærker dropper samarbejdet med mange forhandlere. Ifølge Jan Lang, der er markedsanalytiker hos Bilbasen, vil der i den kommende tid ske en markant reduktion i antallet af danske bilforhandlere.
– I løbet af 2024 forventer jeg, at der vil være omkring 100 færre nyvognsforhandlinger i Danmark, end der var ved udgangen af 2021, hvilket er en reduktion på cirka 20 procent, siger Jan Lang.
Tendensen opleves også hos autogrossisten au2parts, der har mærket en stigende interesse for kundestyringssystemet og mobilappen au2office. Her har forhandlere og værksteder med bilsalg mulighed for et salgsbilmodul, som letter arbejdsgangene i forbindelse med blandt andet bogføring og sikrer en effektiv lagerstyring.
– Det er en administrativ tung opgave at handle med biler – alt efter type kan der være forskellige regler for moms og afgifter, og det tager systemet højde for, så det er nemt at gå til. I øjeblikket ser vi, at flere tidligere mærkeforhandlere ikke længere har mærket i ryggen, og så er det vigtigt med redskaber, så man selv kan håndtere brugtvognssalget, siger Thomas Hedelund, der er IT-chef hos au2parts.
René Andersen er tidligere Opel-forhandler, og som indehaver af Andersen Automobiler A/S i Vojens er han i dag medlem af au2parts NoName-koncept.
– Vi er superglade for au2office og de smarte funktioner, som systemet tilbyder, samtidig med at det er nemt og intuitivt at anvende i hverdagen, siger René Andersen.
Ny opdatering letter arbejdet på værkstederne
au2office har netop fået tilført en kraftig opdatering, som gør det let for mekanikeren at videodokumentere og dele arbejdet med kunden, og ved blot at scanne nummerpladen med mobilkameraet oprettes hurtigt et arbejdskort på opgaven. Når de forskellige produkter, der bruges til reparationen, efterfølgende scannes ind, føres de automatisk ind på arbejdskortet i skyen og medtages også i forbindelse med den afsluttende fakturering.
– Når nummerpladen er scannet, har systemet allerede informationer om, hvilke reservedele mekanikeren får brug for til den pågældende reparation. Skal en pære for eksempel skiftes, ryger prisen for den automatisk med på regningen, siger Thomas Hedelund og pointerer:
– Fakturering er nu også integreret med e-conomic og MobilePay, og alle de nye opgraderinger gør administrationen endnu nemmere for mekanikerne, som dermed får mere tid til at arbejde på bilerne. Det er blevet utroligt godt modtaget på værkstederne, og det afspejler sig i sidste ende på bundlinjen.
Appen au2office er opbygget af forskellige moduler og kan derfor tilpasses de enkelte værksteder. Med au2booking kan kunderne booke tid på værkstedet døgnet rundt, og au2cloud hjælper for eksempel erhvervskunder med at holde styr på servicer og omkostninger på bilflåden.
Mvh
au2parts
_______________________________________________________________
au2parts er den største danskejede autogrossist i Danmark og en del af den danske reservedelsimportør Aktieselskabet CARL CHRISTENSEN, der blev grundlagt i 1927. På koncernbasis omsættes der for over 1 mia. kr., og koncernen har ca. 750 medarbejdere. Selskabet er ejet af C.A.C. Fonden, der yder støtte til danske samfundsgavnlige, kulturelle eller sociale formål. www.au2parts.dk
Thomas Hedelund, IT-chef hos au2parts