Verden og autobranchen ER i forandring
Der er i dag utrolig mange påvirkninger og udfordringer for autobranchen, og det er som om alle gerne vil bidrage med et indlæg og forudsigelser til, hvad der kommer til at ske i branchen. De mange indlæg og forudsigelser kan gøre enhver aktør i branchen mere forvirret om hvilken teknisk retning, det hele kommer til at gå (el, hybrid, brint, diesel, benzin, adgang til tekniske data, telematik etc.)
En ting er sikkert - den grønne bølge og miljø er kommet og har stor opbakning hos politikere og blandt borgerne, men de ”lærde ”diskuterer stadig, hvad der er bedst for helheden.
Hvilken teknisk strategi og udvikling skal jeg følge? Det spørgsmål fylder efterhånden så meget hos mange, at det næsten virker handlingslammende for nogle. Mit råd er derfor ”slap af og se an”. Det er sjældent forbundet med god økonomi at være ”first mover”.
De biler, der sælges i dag, er dem, som eftermarkedet kommer til at leve af om 3-7 år. Så kan du servicere og reparere de biler, der kommer på gaden i dag, så har du også mulighed for noget at leve af om 3-7 år.
Hele eftermarkedsbranchen (producenter, grossister, tekniske skoler etc.) vil med total opbakning fra EU gøre alt for at understøtte eftermarkedet, så servicering af biler stadig kan udføres af frie og uafhængige operatører.
Derfor vil eftermarkedets udbuddet løbende blive tilpasset behovet, og du vil derfor med en tæt tilknytning til din grossist løbende blive tilbudt og udfordret med de tiltag, der er nødvendige for at kunne servicere den danske bilpark.
Udvikling koster penge, så brug derfor tiden på at optimere din forretning og lav tiltag til at fastholde og udvide din kundekreds, det er det vigtigste element her og nu.
Det hotte punkt til det er ”Servicekontrakter”, og det er ikke for sent, men kan hurtigt blive det. I dag vil forbrugeren kende prisen på sit produkt, og derfor blomstrer abonnementer uanset produkt. Det gælder også bilen – bilejeren vil kende prisen og derfor vinder servicekontrakter frem som aldrig før. Kontakt derfor en af vores kundeansvarlige og få mere information om vores produkt ”au2sab”, der netop er en nem mulighed for at tilbyde servicekontrakter til dine kunder. Herudover tilbyder au2parts også telematik-produktet ”au2cloud”, der gør hverdagen for både erhvervsdrivende og private nemmere med overblik over udgifter, skatteindberetninger og meget mere. Både ”au2sab” og ”au2cloud” er to vigtige elementer til at fastholde og udvide kundekredsen. Ingen punkter kan stå alene, men det kan vores kundeansvarlige hjælpe og vejlede med.
Niels Skak
Direktør for au2parts